2006-02-26

Treball Windows-GNU/Linux (2)

Per fi m'he llegit el treball de batxillerat d'en Marc Tenés Moya, de Vilanova i la Geltrú, titulat "L'estat actual de Linux envers Windows". Són 99 pàgines amb moltes dades històriques, d'en Raymond, en Torvalds, n'Stallman, el Gates, catàlegs comercials de Windows,..., un treball d'investigació amb enquestes a usuaris d'ordinador i dues entrevistes a desenvolupadors catalans. Està lliurat sota domini públic.

La feina està molt bé, encara que hi ha coses a millorar.
I a més ha tret un 10. :-) Enhorabona!

Gràcies a en Sergio Blanco, de GPL Tarragona per l'enllaç i per hostatjar el treball.


Però...

Convindria passar-li un corrector ortogràfic automàtic.
Es deixa el GNU abans del Linux moltes vegades, també en el títol, malgrat que en el treball explica molt bé que se n'ha de dir GNU/Linux.
A la introducció, parla dels "usuaris" i potser hauria de posar "usuaris d'ordinadors".
Quan fa les definicions dels diversos productes de Microsoft, semblen catàlegs comercials, en cap cas no parla d'algunes coses publicitades que no són certes, ni que no és prou estable, o menys estable que la versió anterior.
L'apartat de patents parla de patents americanes, normalment, encara que algunes estan acceptades per l'Oficina Europea de Patents. A Europa, en principi, estan prohibides les patents de programari.
Es parla diverses vegades de la facilitat d'ús de Windows, però a mi em resulta més difícil que no pas qualsevol GNU/Linux. Aquesta facilitat no és certa, només és el costum d'utilitzar-lo el que el fa fàcil.
A la pàgina 74, diu que Ubuntu és "més lliure" que altres distribucions. S'hauria de dir que algunes distros incorporen programari privatiu (Suse, Mandriva, Red Hat), però la majoria són tan lliures com la que més. La declaració de principis d'Ubuntu és més una qüestió comercial (que en principi em sembla bé), perquè la GPL no permet que els programes deixin de ser lliures.
Si el treball "està alliberat sota domini públic" podria afegir acollir-se a alguna de les llicències que explica en el mateix treball, com l'FDL.