2005-11-03

Numeració informàtica

Per al passat Dia de la Llibertat del Programari vaig fer uns fulletons explicatius molt simples del que és el programari lliure i allà em van retreure amistosament que havia enumerat les quatre llibertats de l'1 al 4, quan es veu que s'havia de fer del 0 al 3. Després de l'astorament inicial, en què vaig recordar els meus dies de parvulari on m'ensenyaven a comptar, vaig preguntar als meus amics per què s'havia de fer així i l'única resposta que en vaig treure va ser que "és que els informàtics comptem a partir del zero". I ara recordo l'acudit aquell que diu que, per a un informàtic, un quilòmetre són 1024 metres. Si és que s'ho busquen! :-)

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Ja que els àrabs es van prendre la moléstia d'inventar el zero, fem-lo servir abans no el patentin.

Rafael Carreras ha dit...

No, si a mi ja m'agrada fer-lo servir, però les coses es comencen a comptar pel número 1. Informàtic havies de ser! ;-)

Anònim ha dit...

2òn comentari (despres d'en 0èssim del jordi i del 1er d'en rafa):

Doncs si el que diu aquí
es veritat, no crec que els arabs patentin el zero. I si, mira que són frikis els informàtics, començar a comptar en zero...

Carlos Luna ha dit...

Els sistemes de numeració sempre porten de cul a la gent.

Per exemple, el primer any de l'era cristiana (que serveix de referent per començar a comptar) quin va ser, l'any 0 o l'any 1?

Doncs va ser l'any 1 cosa que no te gaire sentit: quan neixes no ets a l'any 1 fins que no fas el teu primer aniversari. Fins llavors tens 0 anys, no? Per tant quan fas 1 any comença el teu any 1, no?

En català les hores es calculen a l'inrevés: Quan dius dos quarts de quatre et refereixes a les 3:30. Encara no ets a les 4:00!

Hi ha per a tots els gustos!

Per cert... com a matemátic he de dir que al cap i a la fi només s'ha de fer un canvi de variable constant, no és per a tant! xD

PD: Alguns pseudo-llenguatges com Maple comencen a contar per l'1.